surrounded by crowds doesn't chase away literal loneliness

surrounded by crowds doesn't chase away literal loneliness
dear lord embrace me with your blessings

Followers

Wednesday, October 24, 2012

Bersama di syurga

Hati ini disapa kenangan-kenangan lalu. Kenangan-kenangan bersamamu. Memori tentangmu selalu sahaja singgah dibenak, tetapi entah mengapa kali ini datangnya itu terlalu deras, berpukal-pukal.

Aku merinduimu.

Seakan aku baru digigit realiti, untuk kita bertemu melepas rindu seperti dulu itu adalah sesuatu yang mustahil. Hanya berfikir tentangmu mampu membuat aku mengalirkan air mata. Hatiku sebak.

Aku terlalu merinduimu.

Hati tiba-tiba rindu pada yang sudah tiada.

Hidup ini hanya persinggahan. Tidak kekal. Aku tahu aku juga akan berkunjung ke sana. Tetapi aku terkesima. Apa mungkin untuk kita bertemu semula? Di alam yang lebih kekal. Malu untuk aku menyebutnya. Apa bisa kita ketemu semula di dalam syurga Allah?

Berbeza dengan sahabat-sahabat lain yang telah kehilangan saudara kandung, barangkali kerana aku belum pernah merasai kehilangan ahli keluarga yang terlalu dekat, jadi aku kurang merindui kematian. Ya. Merindui yang telah tiada itulah merindui kematian. Tidak begitu?

Engkau? Bukanlah sesiapa yang mempunyai pertalian darah denganku. Tetapi andai bisa ku gubahkan butir kata, siapalah engkau padaku, demi Allah aku mencintaimu.

Aku mencintaimu keranaNya.

Dari Anas bin Malik RA, “Ada seseorang yang bertanya kepada Nabi SAW tentang hari kiamat, “Kapankah kiamat datang?” Nabi SAW pun menjawab, “Apa yang telah engkau persiapkan untuk menghadapinya?” Orang itu menjawab, “Wahai Rasulullah, aku belum mempersiapkan shalat dan puasa yang banyak, hanya saja aku mencintai Allah dan Rasul-Nya SAW” Maka Rasulullah SAW pun bersabda, “Seseorang (di hari kiamat) akan bersama orang yang dicintainya, dan engkau akan bersama yang engkau cintai.” (HR. Imam Bukhari)

"....engkau akan bersama yang engkau cintai..."

Boleh jadi ini pertama kali aku bercita-cita sebegitu besar. Mampukah aku? Layakkah aku?

Astaghfirullah.

Tidak mengapa. Tiap-tiap Muslim memang perlu mengimpikan syurga Allah bukan? Untuk bersama-sama Rasulullah, ahli-ahli keluarga yang dikasihi, sahabat-sahabat sejihad. Dan engkau, engkau juga antara orang yang aku ingin bertemu kembali.

Akan terus ku titipkan doa buatmu.
Akan terus aku berusaha untuk pulangan yang terbaik di sana nanti.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...