surrounded by crowds doesn't chase away literal loneliness

surrounded by crowds doesn't chase away literal loneliness
dear lord embrace me with your blessings

Followers

Saturday, February 13, 2010

LauGHTer iS tHe BesT MediCiNe


We hear this quite a lot don’t we? I believe there’s some scientific reasons behind it but haven’t been able to Google it out yet. Anyways let’s just go with the flow. The story that I’m about to tell this time around is actually not originally mine. Can’t think quite precisely when I read this but perhaps somewhere in 2005 or 2006. It was a short gag written on the corner of a sport’s bulletin (during the sport’s carnival of course) published by one of the sport’s house in my school. It was a Green house and back then we called it ‘medicine’ (pronounced as medsa). It was a French word means medical. Here’s the gag;
(And of course it was in Malay)
Aku hanya seorang budak kampung yang biasa. Tapi Alhamdulillah tanpa disangka-sangka aku dapat tawaran masuk ke Sekolah Berasrama X. Sekolah X ni boleh dikatakan antara sekolah yang top dan elit kat Malaysia. Akademik bagus, bab-bab agama pun bagus. Kat Sekolah X ni la aku start belajar banyak benda pasal agama contohnya perkara-perkara sunnah yang Rasulullah saw buat. Nak dijadikan cerita, satu tengah hari yang indah ketika musim cuti sekolah aku dan adik beradik sedang bersiap sedia untuk menjamah makan tengah hari. Lima orang anak lelaki (aku yang bongsu) termasuk emak duduk bersila mengelilingi hidangan. Di saat semua orang duduk bersila, aku sorang je yang duduk lain sikit. Kaki kiri bersila atas lantai dan kaki kanan ditegakkan dekat dengan badan. Abang dah sedia nak sindir.
“Hah! Dah mula la tu nak tunjuk sunnah-sunnah yang dia belajar kat sekolah”
Adik-beradik yang lain sekadar senyum sinis.
Lepas je Along baca doa, aku pun start makan; dengan hanya 3 jari (maklumlah sunnah Rasulullah). Dan abang perli lagi.
“Hai, elok-elok ada 5 jari nak jugak makan guna 3 jari je. Boleh kenyang ke tu?”
Aku pun dengan selamba membalas.
“Alah abang, anak Cina pun boleh kenyang makan guna 2 batang copstik, takkan la makan guna 3 jari tak boleh kenyang kot” sambil menyuap nasi ke mulut.
Rasa puas hati dapat jawab. Kami teruskan makan dengan damai dan TIBA-TIBA…
Emak tercekik tulang ikan! Emak start terbatuk-batuk sambil memegang leher. Kelima-lima jejaka ini pun jadi panic gile!
“Wei! Kau kata kat sekolah tu belajar banyak sangat pasal sunnah ni. Takkan tak de sunnah cakap macam mana nak hilangkan tercekik tulang ikan?”
Kata abang sambil menepuk-nepuk balakang emak. Sudah tentu aku takkan kalah dengan sindiran abang lagi. Not ever. Dan aku pun berkata.
“Mak, mak relax, relax. Ok mak, sekarang mak ikut apa yang saya buat insyaallah boleh baik tercekik tulang ikan ni”
Aku pun sebenarnya dah terikut sekali panic. Abang pandang tak puas hati, aku ni nak ajar benda sunnah lagi ke?
“Ok sekarang mak angkat tangan macam ni”, sambil menunjukkan tangan kanan yang tegak parallel dengan kepala dan tangan kiri yang hanya diangkat paras bahu ala-ala superman nak terbang.
Emak yang tak berhenti terbatuk sampai muka naik biru menurut tanpa sepatah kata. Adik-beradik lain hanya memerhati dan cuba menenangkan emak.
“Ok mak, ni part yang paling penting nih! Sekarang mak cakap ‘I am SUPERMAN!’”
Nasi pun mula tersembur sana-sini. Semua orang ketawa terbahak-bahak termasuklah mak aku yang tercekik tadi. Dan dengan ini terubatlah tercekik tulang ikan mak aku tadi. Hehe…
THE END
And that was really the end of the gag. I don’t know if the effect that this story I typed to you gives the same impact as its effect when I first read it years ago. Frankly speaking I was laughing like hell. So moral of the story is that we shouldn’t play the fool with our beloved Prophet’s sunnah.
p/s: perhaps this is just a fiction and please note that the story has been edited a bit because I can’t really recall the exact language style. I hope there’ll be no copyright issue because I don’t know who was the original writer (winks). So the credit goes to the editor of Medicine’s sport’s bulletin back in 2005/2006.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...